Így ment tönkre a zeneipar

A zeneiparban nehéz talpon maradni. Nem elég oda berobbanni előadóként, vagy producerként, hanem ott is kell maradni. Folyamatosan bizonyítani, hogy aztán egy-egy befejezett projekt után összeszedhesse az egyén azt a kevés kis pénzt, amiért megdolgozott. Azonban az illegális letöltések tönkreteszik az eddigi jól működő rendszert. Valahogy így prezentálja magát egy zeneiparban dolgozó ember a 21. században.

A “thepiratebay” logója a kazettával

A rádió megjelenésével felháborítónak tartották, hogy ott „ingyen” hallgathassák az előadók által készített zenét, így nem is adták el a jogokat a rádióknak, vagy ha mégis, akkor nagyon nagy pénzekért cserébe. Gondolták, ki menne el egy koncertre, ha otthon is hallgathatják a zenéjüket. Aztán rájöttek, hogy ez jó reklám nekik és elég jó bevételi forrás is tud lenni. Később a mágnesszalagos kazetta okozott hatalmas kiesést az iparnak, hiszen másolásuk egyszerű volt, így abból a kevés kis pénzből, ami maradt, többmilliós kampányt indítottak Home Taping Is Killing Music (az otthoni kazettamásolás megöli a zenét) címmel. A kampányban használt elrettentő logó az illegális letöltések (kalózkodás) címerévé vált. Szerepel több torrent kliens logójában is, így például a thepiratebay logóján is feltűnik az egyik vitorlán. A kampány kudarcba fulladt, hiszen sokan kiparodizálták. A legszellemesebbek a bejegyzés alján tekinthetők meg. A következő érvágást éppen az illegális letöltések okozták a zeneiparnak. A teljes kilátástalanságból azonban még kilábalni látszik, olyan szolgáltatásokkal, amelyek olcsóbbá teszik a zenéhez való legális hozzáférést. Már nem csak komplett albumokat lehet megvenni – mint például a kazetta vagy a CD fénykorában – hanem a zeneszámokat egyenként is megvásárolhatja a hallgatóság jóval jutányosabb áron. Ami pedig még ennél is jobban ösztönzi az embert a legális zene beszerzésére az az Apple iTunes Match szolgáltatása, amely már kishazánkban is elérhető. Ennek lényege, hogy az iTermékünkön lévő illegális zenét lecseréli egy jó minőségű (256 kbit/s sűrűségű AAC kódolású) legális verzióra, amennyiben ezt a felhasználó igényli és a zene megtalálható az iTunes adatbázisában. Mindezt nagyjából 7500 forintért egészen 25 ezer dalig. Ennél olcsóbban nehéz legálisan zenéhez jutni.

Úgy tűnik, hogy ahhoz, hogy eltarthassák magukat a zenészek, kénytelenek a zenekomponálás mellett koncerteket adni és turnézni, ami egyébként a zenész szakma örökös velejárója. Véleményem szerint azok az előadók kezelik jól a jelenséget, akik büszkék arra, hogy zenéjüket minél szélesebb körben terjesztik, és nem azon lovagolnak, hogy mennyi kiesést jelent ez nekik. Érthető, hogy sok munka, energia és pénz van egy album elkészítésében, de az is fontos, hogy a művészet minél több emberhez eljuthasson. És ha ennek a módja az illegális letöltéseken keresztül kell, hogy menjen, hát legyen. Képzeljük csak el, mi lenne, ha csak azok ismernék Leonardo da Vici Mona Lisa-ját akik elmentek a Louvre-ba és megnézték. Gyanítom, nem lenne ilyen híres.

Eredeti: az otthoni kazettamásolás megöli a zenét

Az otthoni varrás megöli a divatot

A zeneipar megöli a zenét

A cenzúra megöli a zenét

Simon Cowell megöli a zenét – Simon Cowell az X-Faktor és a Got Talent tehetségkutatók kitalálója és zsűritagja. Erős bírálatairól ismerik és sokak szemében antihős.

Az otthon főzés megöli az éttermeket

A letöltés megöli az otthoni kazettamásolást

Forrás:

Bizó Gábor: A zeneipar az új rádió korában. Médiakutató 2013 tél 19-34 o.

Advertisements

One thought on “Így ment tönkre a zeneipar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s