A Podcasting

A podcasting egy olyan technológiai folyamat, ami lehetővé teszi, hogy bizonyos anyagokat terjeszthessünk vagy fogyaszthassunk. Ez lehet hangagyag, videó, pdf formátumú szöveg vagy más fájlfajta. A lényege az, hogy a fogyasztó feliratkozik bizonyos csatornákra, amik érdeklik őt és egy szoftver segítségével a friss anyagokról értesítést kap (RSS) és azokat automatikusan letölti/letöltheti az internetről, így azt internet kapcsolat nélkül (offline) is megnézheti, meghallgathatja vagy elolvashatja.

Az Apple Podcast logója

Az Apple Podcast logója

A podcasting szó az angol „broadcasting” és az Apple sikerterméke, az „iPod” nevének összeolvadásából keletkezett. Azonban nem feltétlenül szükséges iTerméket vásárolni ahhoz, hogy valaki használhassa a podcasting által nyújtott szolgáltatásokat. Bármely MP3 lejátszó alkalmas arra, hogy rá lehessen tölteni a podcastokat. Akkor kapott szárnyra a szolgáltatás, amikor a hordozható „flash” memóriával felszerelt lejátszók megjelentek és elterjedtek 2004 környékén.

Azóta azonban eltelt egy évtized, amely sok újdonsággal szolgált. Elterjedtek az okostelefonok és egyéb olyan eszközök, amelyek bárhol, bármikor biztosítják az internetelérést. A telekommunikációs szolgáltatók pedig megteremtették a lehetőséget és szinte teljes lefedettséget biztosítottak a 3G-s és a HSDPA elérhetőségeihez. A podcasting nagy előnye az volt az online rádiókkal szemben, hogy bárhova magával vihette az ember, azonban manapság az internet is elérhető szinte bárhonnan. Ahogy azt a statisztikai adatok is igazolják, a podcasting népszerűsége megragadt egy bizonyos szinten. 2006-ban az amerikai lakosság (akik körében elsőként elterjedt) ~20%-a hallott a podcastingról. Ez a szám 2007-re ~40%-ra nőtt. Azonban 2011-ig meg is marad ezen a szinten nagyjából 45%-on.

A létezését és működését nagyobb vállalatok igényes műsorai tartják életben. Azonban sok olyan „szolgáltató” is van, akik amatőrök és nincs érdekük abban, hogy rendszeresen frissítsék podcastjaikat. A következetesség hiánya pedig a hallgatóság elvesztéséhez vezet. Azonban vannak műsorok, amelyek nagy sikernek örvendhetnek, mint a híradásaikról híres „ABC World News”, „BBC daily Wolrd Update” vagy a „NYT World News”. Ezeken kívül a „TEDTalks” nevezetű inspiráló csatorna is említésre méltó, amelyen előadások láthatók és hallhatók technológiai, szórakoztató és design témában (T – Technology, E – Entertainmen, D – Design).

Podcast logo

Podcast logo

Én személy szerint nem használom ezt a technológiát, ugyanis azokban a helyzetekben, ahol hasznát vehetném, én inkább zene párti vagyok. Furcsának is találom, ha elképzelek egy szituációt. Pont az vele a gond, mint a rádióhallgatással. Tömegközlekedési eszközön utazva meghallani egy viccet vagy bármit, ami megnevettet, furcsa dolgokat eredményezhet. Ilyenkor az ember reakciói két félék lehetnek. Vagy önmagáról és a környezetéről megfeledkezve röhög egy nagyot, vagy ami talán még rosszabb, próbálja visszatartani az előbb jellemzett megnyilvánulását, s ezzel groteszk arckifejezést varázsol magának.

Források:

http://www.tonisellas.cat/wp-content/uploads/2007/01/ipod_kill_radio.pdf

http://themyndset.com/2013/01/podcasts-why-and-how-you-should-get-to-listening-to-podcasts/

http://stateofthemedia.org/2012/audio-how-far-will-digital-go/audio-by-the-numbers/

Képek:

http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/iPhone-5-to-Launch-with-All-New-Podcasts-App-2

http://umed.med.utah.edu/ms2009/img/podcast_logo

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s